(Luarea Crucii și urmarea lui Hristos - Răstignirea față de lume și față de patimile egoismului)
“Și chemând la sine mulțimea, împreună cu ucenicii Săi, le-a zis: Oricine voiește să vină după Mine să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-și scape sufletul îl va pierde, iar cine va pierde sufletul său pentru Mine și pentru Evanghelie, acela îl va scăpa. Căci ce-i folosește omului să câștige lumea întreagă, dacă-și pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său? Căci de cel ce se va rușina de Mine și de cuvintele Mele, în neamul acesta desfrânat și păcătos, și Fiul Omului Se va rușina de el când va veni întru slava Tatălui Sau cu sfinții îngeri. Și le zicea lor (ucenicilor și celor de față, și nouă): Adevărat grăiesc vouă că sunt unii, din cei ce stau aici (și acum), care nu vor gusta moartea până ce nu vor vedea împărăția lui Dumnezeu, venind întru putere.”
Pericopa evanghelică din această Duminică ne pune înaintea noastră o bogată și frumoasă învățătură duhovnicească.
Există două moduri pe care un creștin poate merge pe această Cale a Crucii. Depinde de voința noastră, ca să ne facem acest drum un urcuș lin către Dumnezeu crescând din putere în putere așa cum fac monahii și creștinii nevoitori, sau dacă vrem să facem din acest Drum al Crucii, o amărăciune, și un motiv de a ne lamenta, de a plânge, de spune cât de chinuiți suntem noi, pretinzând că nimeni nu duce o viață așa de grea ca a noastră.
August (31 zile)
ziua 13 ore, noaptea 11 ore
1 J Scoaterea Sf. Cruci; Sf. 7 Mc. Macabei (Începutul Postului Adormirii Maicii Domnului) (Dezlegare la ulei şi vin)
2 V Aducerea moaştelor Sf. Întâiul Mc. şi Arhid. Ştefan; Binecredinciosul Împărat Justinian cel Mare (Post)
3 S Cuv. Isaachie, Dalmat şi Faust; Sf. Mironosiţă Salomeea (Dezlegare la ulei şi vin)
4 D Sf. 7 tineri din Efes; Aducerea moaştelor Cuv. Mc. Evdochia (Dezlegare la ulei şi vin)
Duminica a VI-a după Rusalii (Vindecarea Slăbănogului din Capernaum); Ap. Romani XII, 6-14; Ev. Matei IX, 1-8; glas 5, voscr. 6
5 L Înainteprăznuirea Schimbării la Faţă a Domnului; †) Cuv. Ioan Iacob de la Neamţ (Post)
6 M (†) Schimbarea la Faţă a Domnului (Pobrejenia) (Dezlegare la peşte)
7 M †) Cuv. Teodora de la Sihla; Sf. Mc. Narcis, Patr. Ierusalimului (Post)
8 J Sf. Emilian Mărt. Ep. Cizicului; Sf. Miron, Ep. Cretei (Post)
9 V Sf. Ap. Matia; Sf. 10 Mc. Mărt. pentru icoana lui Hristos; Sf. Mc. Antonin(Post)
10 S Sf. Mc. Arhid. Lavrentie; Sf. Mc. Xist, Ep. Romei, şi Ipolit (Dezlegare la ulei şi vin)
11 D †) Sf. Mc. Nifon, Patr. Constantinopolului; Sf. M. Mc. Evplu, arhid.(Dezlegare la ulei şi vin)
Duminica a VII-a după Rusalii (a Sf. Părinţi de la Sinodul IV Ecumenic; Vindecarea a doi orbi şi a unui mut din Capernaum); Ap. Romani XV, 1-7; Ev. Ioan IX, 27-35; Ioan XVII, 1-13; glas 6, voscr. 7
12 L Sf. Mc. Fotie, Anichit, Pamfil şi Capiton (Post)
13 M Mutarea moaştelor Cuv. Maxim Mărt.; Cuv. Dositei (Odovania Praznicului Schimbării la Faţă) (Post)
14 M Înainteprăznuirea Adormirii Maicii Domnului; Sf. Prooroc Miheia (Prohodul Maicii Domnului) (Post)
15 J (†) Adormirea Maicii Domnului
16 V Sf. Mahramă a Domnului; †) Sf. Martiri Brâncoveni Constantin Vodă cu cei 4 fii ai săi: Constantin, Ştefan, Radu, Matei şi sfetnicul Ianache(Post)
17 S Sf. Sfinţit Mc. Miron; Sf. Mc. Straton, Ciprian şi Tirs
18 D Sf. Mc. Flor, Lavru, Polien şi Leon
Duminica a VIII-a după Rusalii (Înmulţirea pâinilor); Ap. I Corinteni I, 10-17; Ev. Matei XIV, 14-22; glas 7, voscr. 8
19 L Sf. Mc. Andrei Stratilat; Cuv. Timotei, Agapie şi Tecla
20 M Sf. Prooroc Samuel; Sf. Mc. Sever şi Eliodor
21 M Sf. Ap. Tadeu; Sf. Mc. Vasa; Sf. Mc. Donat diac., Romul pr., Silvan diac. şi Venust (Post)
22 J Sf. Mc. Agatonic, Antuza, Zotic, Irineu şi Or
23 V Sf. Mc. Lup; Sf. Sfinţit Mc. Irineu (Odovania Praznicului Adormirii Maicii Domnului) (Post)
24 S Sf. Sfinţit Mc. Eutihie; Sf. Mc. Tation
25 D Aducerea moaştelor Sf. Ap. Bartolomeu; Sf. Ap. Tit
Duminica a IX-a după Rusalii (Umblarea pe mare - potolirea furtunii); Ap. I Corinteni III, 9-17; Ev. Matei XIV, 22-34; glas 8, voscr. 9
26 L Sf. Mc. Adrian şi Natalia, soţia sa; Sf. Mc. Atic
27 M Cuv. Pimen; Sf. Mc. Eutalia, Fanurie şi Osie, Ep. Cordovei
28 M Cuv. Moise Etiopianul; Sf. Mc. Diomid; Sf. Ana Proorociţa, fiica lui Fanuel(Post)
29 J (†) Tăierea Capului Sf. Prooroc Ioan Botezătorul; Cuv. Teodora (Post negru)
30 V Sf. Ier. Varlaam al Moldovei; Sf. Ier. Alexandru, Ioan şi Pavel cel Nou, Patr. Constantinopolului (Post)
31 S Punerea în raclă a brâului Maicii Domnului; Sf. 366 de Mc. din Nicomidia
Mare praznic este acesta. Trebuie mai întâi să menționăm că acest praznic a avut loc cu patruzeci de zile înainte de Învierea Mântuitorului Iisus Hristos din punct de vedere scripturistic. Sfinții Părinți au considerat că o sărbătoare atât de mare este nevoie să fie mutată la această dată, deoarece începutul postului Sfintelor Paști sunt zile de tristețe și de post, iar acesta este un praznic al luminii neînserate. Se cuvenea ca bucuria praznicului să nu fie umbrită de post sau de tristețe sufletească.
Pericopa Evanghelică este bine cunoscută de creștinii ortodocși care vin cu regularitate la Sfânta Biserică, astfel că ne vom axa mai mult în acest cuvânt despre înțelesurile ascetico-mistice și folosul Hristologic-antropologic al sărbătorii.
Știm că Mântuitorul Iisus Hristos datorită necredinței evreilor și mai ales a saducheilor și fariseilor care amăgeau poporul cu diferite superstiții sau diferite idei și învățături greșite, Fiul lui Dumnezeu decide că este momentul să își facă cunoscută puterea firii sale dumnezeiești, ucenicilor săi. Mântuitorul ca întotdeauna fiind adevăratul învățător vrea să vadă râvna ucenicilor și credința lor, întrebându-i: “Cine ziceți voi că sunt eu?”, sfinții apostoli răspunzându-i: “Doamne unii zic că ești Ieremia, alții unul dintre prooroci, alții Ilie”.
Se vede din aceste răspunsuri că învățătura despre antropologie nu era foarte dezvoltată în cadrul poporului evreu, împrumutând diferite credințe greșite susținute azi de teozofie, antropozofie sau alte curente care nu recunosc valoarea unică a unei persoane.