Sâmbătă, 1 iunie
Spectacol dedicat Zilei Copilului

Vineri, 7 iunie
Concert

Sâmbătă, 22 iunie
Festivalul International de dans „Ritmuri”

Vineri, 28 iunie, ora 20.00
CONCERT ROCK

Vineri, 10 mai
Spectacol invitat al Teatrului
"CONSTANTIN TĂNASE" București

Duminică, 12 mai
Spectacol copii

Sâmbătă, 18 mai
Spectacol teatru-dans "NESOMN”

24-26 Mai
Festivalul de teatru pentru tineri
“ORFEU”

Sâmbătă, 25 mai
"SIMFONIA PRIMĂVERII”

Vineri, 31 Mai
Concert

Mai (31 zile)
ziua 14 ore, noaptea 10 ore

1 M Sf. Prooroc Ieremia; Cuv. Mc. Eftimie, Ignatie şi Acachie; Cuv. Isidora (Sf. şi Marea Miercuri; Denie) (Numai seara, pâine şi apă)
2 J Aducerea moaştelor Sf. Atanasie cel Mare (Sf. şi Marea Joi; Denia celor 12 Evanghelii) (Post)
3 V Sf. Mc. Timotei şi soţia sa Mavra; Sf. Mc. Diodor şi Rodopian, diac.; Cuv. Teodosie (Sf. şi Marea Vineri; Denia Prohodului Domnului) (Zi aliturgica) (Post negru)
4 S Sf. Mc. Pelaghia; Cuv. Valerian (Sf. şi Marea Sâmbătă) (Post negru)
5 D Sf. M. Mc. Irina; Sf. Mc. Neofit, Gaie şi Gaian

(†) Duminica Sf. Învieri (Sf. Paşti); Ap. Fapte I, 1-8; Ev. Ioan I, 1-17

6 L (†) A doua zi de Paşti; Sf. şi Dreptul Iov; Cuv. Mamant, Pahomie şi Ilarion
7 M (†) A treia zi de Paşti; Arătarea semnului Sf. Cruci pe cer la Ierusalim; Sf. Mc. Acachie şi Codrat
8 M † Sf. Ap. şi Ev. Ioan; Cuv. Arsenie cel Mare (Harţi)
9 J Aducerea moaştelor Sf. Ier. Nicolae la Bari; Sf. Prooroc Isaia; Sf. Mc. Hristofor
10 V †) Izvorul Tămăduirii; Sf. Ap. Simon Zilotul; Cuv. Isihie Mărt. şi Lavrentie (Harţi)
11 S Sf. Sfinţit Mc. Mochie; Sf. Chiril şi Metodie, apostolii slavilor
12 D † Sf. Mc. Ioan Valahul; Sf. Epifanie, Arhiep. Ciprului; Sf. Gherman, Patr. Constantinopolului

Duminica a II-a după Paşti (a Sf. Ap. Toma); Ap. Fapte V, 12-20; Ev. Ioan XX, 19-31; glas 1, voscr. 1

13 L Sf. Mc. Glicheria; Cuv. Serghie Mărt.
14 M Sf. Mc. Isidor; Sf. Sfinţit Mc. Terapont
15 M Cuv. Pahomie cel Mare; Cuv. Ahile, Ep. Larisei (Dezlegare la peşte)
16 J Cuv. Teodor cel Sfinţit; Sf. Mc. Isachie, Simeon şi Petru
17 V Sf. Ap. Andronic; Sf. Iunia; Cuv. Nectarie şi Teofan (Dezlegare la peşte)
18 S Sf. Mc. Petru, Dionisie şi Hristina; Sf. Mc. Teodot şi cele 7 Sf. Mc. fecioare
19 D Sf. Sfinţit Mc. Patrichie; Sf. Mc. Chiriachi; Cuv. Memnon

Duminica a III-a după Paşti (a Mironosiţelor); Ap. Fapte VI, 1-7; Ev. Marcu XV, 43-47; XVI, 1-8; glas 2, voscr. 3

20 L Sf. Mc. Talaleu; Cuv. Talasie; Cuv. Marcu Pustnicul
21 M †) Sf. Împăraţi, întocmai cu Apostolii, Constantin şi mama sa Elena
22 M Sf. Mc. Vasilisc şi Marcel; Sf. Părinţi de la Sinodul al II-lea Ecumenic; Sf. Mc. Sofia, doctoriţa (Dezlegare la peşte)
23 J Cuv. Mihail Mărt., Ep. Sinadei; Sf. Maria lui Cleopa
24 V Cuv. Simeon; Sf. Mc. Serapion; Sf. Mc. Marciana (Dezlegare la peşte)
25 S † A treia aflare a Capului Sf. Prooroc Ioan Botezătorul; Sf. Mc. Celestin
26 D Sf. Ap. Carp şi Alfeu, din cei 70; Sf. Mc. Averchie şi Elena

Duminica a IV-a după Paşti (a Slăbănogului de la Vitezda); Ap. Fapte IX, 32-42; Ev. Ioan V, 1-15; glas 3, voscr. 4

27 L Sf. Mc. Iuliu Veteranul; Sf. Sfinţiţi Mc. Terapont şi Eladie; Sf. Mc. Alipie; Sf. Ioan Rusul
28 M Cuv. Nichita Mărt., Ep. Calcedonului; Sf. Sfinţit Mc. Eutihie
29 M Sf. Mc. Teodosia; Sf. Sfinţit Mc. Olivian şi Alexandru (Înjumătăţirea praznicului Cincizecimii) (Dezlegare la peşte)
30 J Cuv. Isaachie Mărt. şi Varlaam; Sf. Mc. Natalie
31 V Sf. Mc. Ermie; Sf. Mc. Eusebie şi Haralambie (Dezlegare la peşte)

Învierea lui Hristos și importanța ei universală

Învierea Domnului este evenimentul fără pereche în istoria lumii. Importanța sa întrece absolut tot ceea ce se poate întâmpla în Univers, deoarece este o acțiune unică, și Supranaturală a Dumnezeului celui Viu, întrupat în persoana divino-umană a lui Hristos Iisus. Singurul lucru care poate fi comparat cu acest mare eveniment este crearea lumii. Dar nici crearea lumii, de către Dumnezeu Tatăl prin Fiul și desăvârșită prin Duhul, nu poate fi considerat eveniment istoric, deoarece, acea stare din Raiul Edenic, nu era supusă timpului, ci era o stare în care erau toate făpturile, într-o nestricăciune și harul lui Dumnezeu era prezent în toate lucrurile înconjurătoare. De asemenea crearea lumii nu poate fi explicată de nici o formă inteligentă din acest univers, ci doar mărturisită că există. Martori, fiind doar Sfinții Îngeri la crearea lumii. Revenind la importanța universală a evenimentului Învierii, constatăm că Învierea lui Hristos, este pârga vieții celei veșnice pentu toți creștinii de pretutindeni din toate timpurile și din toate locurile. El este un eveniment petrecut în istorie, dar în același timp este mai presus de istorie, deoarece influențează întreaga omenire, toată lumea măsurând timpul prin notița Î.Hr. și D.Hr., dar totodată descoperindu-se omenirii că viața noastră nu aparține numai cotidianului vietii în timp.

Citeşte mai mult...

Aprilie (30 zile)
ziua 13 ore, noaptea 11 ore

1 L Cuv. Maria Egipteanca; Cuv. Macarie Mărt. (Post)
2 M Cuv. Tit, făcătorul de minuni; Sf. Mc. Amfian şi Edesie (Post)
3 M Cuv. Nichita Mărt.; Sf. Mc. Elpidifor (Post)
4 J Cuv. Gheorghe de la Maleon, Zosima şi Platon; Iosif, imnograful (Post)
5 V Sf. Mc. Claudie, Diodor, Nichifor, Serapion, Teodul şi Agatopod (Post)
6 S Sf. Mc. Irineu, Ep. de Sirmium; Sf. Eutihie, Patr. Constantinopolului; Cuv. Platonida (Pomenirea morţilor) (Dezlegare la ulei şi vin)
7 D Sf. Mc. Gheorghe Mărt., Ep. Mitilenei; Sf. Mc. Caliopie, Achilina şi Rufin diac. (Dezlegare la ulei şi vin)

Duminica a III-a din Post (a Sf. Cruci); Ap. Evrei IV, 14-16; V, 1-6; Ev. Marcu VIII, 34-38; IX, 1; glas 3, voscr. 11

8 L Sf. Ap. Irodion, Agav, Ruf, Flegon, Asincrit şi Hermas (Post)
9 M Sf. Mc. Eupsihie din Cezareea; Sf. Mc. Vadim arhim. (Post)
10 M Sf. Mc. Terentie, Pompie, African şi Maxim; Sf. Mc. Dima (Post)
11 J †) Sf. Ier. Calinic de la Cernica; Sf. Sfinţit Mc. Antipa; Cuv. Trifina (Post)
12 V †) Sf. Mc. Sava de la Buzău; Sf. Ier. Vasile Mărt.; Sf. Antuza (Post)
13 S Sf. Sfinţit Mc. Artemon (Pomenirea morţilor) (Dezlegare la ulei şi vin)
14 D Sf. Martin Mărt., Ep. Romei; Sf. Mc. Tomaida (Dezlegare la ulei şi vin)

Duminica a IV-a din Post (a Sf. Ioan Scărarul; Vindecarea fiului lunatic); Ap. Evrei VI, 13-20; Efeseni V, 8-19; Ev. Marcu IX, 17-32; Matei IV, 25; V, 1-12; glas 4, voscr. 1

15 L Sf. Ap. Aristarh, Pud şi Trofim; Sf. Mc. Crescent (Post)
16 M Sf. Mc. fecioare Agapia, Irina şi Hionia (Post)
17 M Sf. Mc. Simeon, Ep. Persiei; Sf. Acachie, Ep. Melitinei (Denia Canonului cel Mare) (Post)
18 J Cuv. Ioan, ucenicul Sf. Grigorie Decapolitul; Sf. Cosma, Ep. Calcedonului (Post)
19 V Cuv. Ioan Paleolavritul; Sf. Sfinţit Mc. Pafnutie (Denia Acatistului Născătoarei de Dumnezeu) (Post)
20 S †) Sf. Teotim, Ep. Tomisului; Cuv. Teodor Trihina; Sf. Ap. Zaheu (Pomenirea morţilor) (Dezlegare la ulei şi vin)
21 D Sf. Sfinţit Mc. Ianuarie; Sf. Mc. Alexandra, împărăteasa; Sf. Mc. Filipia (Dezlegare la ulei şi vin)

Duminica a V-a din Post (a Cuv. Maria Egipteanca); Ap. Evrei IX, 11-14; Galateni III, 23-29; Ev. Marcu X, 32-45; Luca VII, 36-50; glas 5, voscr. 2

22 L Sf. Teodor Sicheotul, Ep. Anastasiopolei; Sf. Ap. Natanail (Post)
23 M †) Sf. M. Mc. Gheorghe, Purtătorul de biruinţă; Sf. Mc. Valerie (Post)
24 M †) Sf. Ier. Mărt.: Ilie Iorest şi Sava, Mitr. Transilvaniei; Sf. Ier. Iosif Mărt. din Maramureş; Sf. Mc. Pasicrat şi Valentin din Durostorum; Cuv. Elisabeta (Post)
25 J Sf. Ap. şi Ev. Marcu; †) Cuv. Vasile de la Poiana Mărului (Post)
26 V Sf. Mc. Vasile, Ep. Amasiei; Sf. Glafira (Post)
27 S Sf. Sfinţit Mc. Simeon, ruda Domnului; Sf. Ap. Aristarh, Marcu şi Zinon (Sâmbăta lui Lazăr - Pomenirea morţilor) (Dezlegare la ulei şi vin)
28 D Sf. Ap. Iason şi Sosipatru; Sf. Mc. Maxim, Cvintilian şi Dada (Denie) (Dezlegare la peşte)

(†) Duminica a VI-a din Post (a Floriilor - Stâlpărilor); Ap. Filipeni IV, 4-9; Ev. Ioan XII, 1-18

29 L Sf. 9 Mc. din Cizic; Cuv. Memnon Mărt. (Sf. şi Marea Luni; Denie) (Numai seara, pâine şi apă)
30 M Sf. Ap. Iacob, fiul lui Zevedeu (Sf. şi Marea Marţi; Denie) (Numai seara, pâine şi apă)

Întru această preafrumoasă Duminică
a treia din Postul cel Mare cuvânt despre
Crucea Domnului şi Crucea spirituală pe care suntem datori să o purtăm cu toţii

Crucea aceasta spirituală o avem fiecare dintre noi, nimeni nu poate fugi de ea, pentru că a fugi de ea înseamnă a nu pune preț pe Scumpa Jertfă pe care Fiul lui Dumnezeu a adus-O pe muntele Golgota pentru Mântuirea omenirii. Mântuitorul Iisus Hristos spune “cel ce nu îşi ia crucea sa în fiecare zi şi nu urmează Lui nu este vrednic de el”. Această Cruce au purtat-o Apostolii, Mucenicii şi Sfinţii Părinţi unii într-un mod mai mare, alţii mai puţin. Dar ei au dus-o cu multă vrednicie şi acum sălăşluiesc cu Hristos în lumina cea neînserată aşteptându-ne şi pe noi. Revenind la noi cei vii rămaşi de pe pământ, trebuie să ne pregătim şi noi să o luăm. Privim la Mântuitorul Iisus Hristos, arhetipul fiinţei omeneşti, ţinta finală a existenţei noastre, Dumnezeu şi om, în acelaşi timp, sau mai bine zis, făcut om sub timp pentru noi” oile sale cele rătăcite” căci El este pastorul cel bun care a venit să caute oaia cea pierdută. Mântuitorul s-a pogorât până la cea mai mare umilinţă suportată pentru noi, aceea de a fi spânzurat pe lemn după cum cântă biserica “astăzi S-a spânzurat pe lemn cel ce a spânzurat Pământul peste ape”. El care nu a săvârşit păcatul căci “nimeni nu îl poate vădi de păcat” a voit să sufere o moarte blestemată căci aşa scrie şi Moise în “Blestemat este cel spânzurat pe lemn”.

Citeşte mai mult...

Aceste două mari sărbători sunt într-o legătură indisolubilă, deoarece marchează apropierea Mântuitorului de pătimirile sale înfricoşătoare, pentru mântuirea lumii. În Troparul de la Duminica Floriilor se cântă, “Învierea cea de obşte mai înainte de patima ta, pe Lazăr din morţi ai sculat Hristoase Dumnezeule.”

Învierea lui Lazăr este văzută de Sfinţii Părinţi ca o anticipare a Învierii Mântuitorului Iisus Hristos, dar şi o anticipare că la sfârşitul veacurilor toţi morţii vor învia prin puterea Mântuitorului.
Minunea pe care o săvârşeşte Mântuitorul asupra prietenului său Lazăr ne este prezentată de Evanghelia de la Ioan şi din ea putem trage multe foloase duhovniceşti, dar şi dogmatice. Se arată în acest capitol că acest Lazăr era fratele a două femei pe nume Maria şi Marta, din satul Betania. Lazăr era grav bolnav şi din cauza bolii sale, moare.
Acest Lazăr nu trebuie indentificat cu acel Lazăr din parabola Mântuitorului Iisus Hristos despre “Bogatul nemilostiv”. Mântuitorul prin iconomie dumnezeiască ştia acest lucru şi vine cu ucenicii săi în Betania, pentru a-l învia pe Lazăr. Surorile erau triste deoarece fratele lor murise, şi îi zic Mântuitorului, “Doamne, dacă ai fi fost aici fratele meu nu ar fi murit”. Iisus i-a zis, “Fratele tău va învia.” Marta I-a zis “Ştiu că va învia, la înviere, în Ziua de Apoi.” Şi Iisus i-a spus, “Eu sunt învierea şi viaţa; cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi; şi tot cel ce trăieşte şi crede întru Mine, în veac nu va muri! Crezi tu aceasta?”

Citeşte mai mult...

Despre Intrarea Mântuitorului în Ierusalim s-a profeţit şi în Vechiul Testament, deoarece tot Vechiul Testament, are un caracter pre-hristic, toate proorociile fiind scrise de prooroci, prin conlucrarea cu harul Duhului Sfânt, care ştia dinainte de veacuri întruparea şi faptele celei de-a două persoane a Sfintei Treimi care avea să se întrupeze, devenind astfel o ipostază compusă (divino-umană) şi să pătimească în trup pentru mântuirea lumii.

Proorocii care au văzut prin Duhul Sfânt, “Taina cea din veac ascunsă” şi au scris despre ea, cu multe veacuri înainte să se fi întâmplat. Proorocii care au scris au fost Isaia, Sofonie şi Zaharia.
Proorocul Isaia ne descrie în cartea sa, numită de Sfinţii Părinţi “Evanghelia Noului Testament”, cum pruncii şi copiii din Ierusalim îl vor primi pe Mântuitorul.
Isaia Cap. 8:18 “Iată eu şi pruncii pe care mi i-a dat Dumnezeu spre semen şi spre minuni în Israel, din partea Domnului Savaot care locuieşte în Ierusalim.” Exegeza cărţii profetului Isaia spune că acest loc face referire la cum Mântuitorul a primit de la Dumnezeu Tatăl, ca Dumnezeu întrupat acest dar de a fi primit de prunci în Ierusalim. Pe tot parcursul vieţii Mântuitorului, pruncii şi tinerii s-au arătat foarte receptivi la învăţătura Mântuitorului “Din gura pruncilor şi celor care sug ai dobândit lauda.”

Citeşte mai mult...

Sâmbătă, 6 aprilie, ora 18.00
“Două vieți pentru muzică" - spectacol omagial

Vineri, 12 aprilie, ora 19.00
Spectacol de umor Grupul "VOUĂ"

Sâmbătă, 20 aprilie, ora 17.00
"Vin Floriile cu soare" - eveniment dedicat Sărbătorilor Pascale

Duminică, 21 aprilie, ora 11.00
"Clasic e fantastic" - spectacol muzical educativ pentru copii

Vineri, 26 aprilie, ora 19.00
"Fata din curcubeu" - spectacol de teatru

Intrarea la spectacolele Centrului Cultural “Ion Manu” se face pe bază de invitaţii. Acestea se pot ridica gratuit de la Secretariat în săptămâna evenimentului, zilnic între orele 10.00-15.00, sau se pot rezerva on-line pe www.ionmanu.ro.Intrarea în sală se face cu 15 minute înaintea orei programate de începere a spectacolului. Invitaţiile îşi pierd valabilitatea după începerea evenimentului.
Centrul Cultural “Ion Manu” îşi rezervă dreptul de a modifica programul şi îşi ia obligaţia de a anunţa schimbările în timp util.

 

1 V Cuv. Mc. Evdochia; Cuv. Domnina; Sf. Mc. Antonina; Sf. Mc. Marcel şi Anton (Harţi)
2 S Sf. Sfinţit Mc. Teodot; Sf. Mc. Isihie şi Nestor
3 D Sf. Mc. Eutropiu, Cleonic şi Vasilisc

Duminica a XXXIV-a după Rusalii (a Fiului Risipitor); Ap. I Corinteni VI, 12-20; Ev. Luca XV, 11-32; glas 6, voscr. 6

4 L Cuv. Gherasim de la Iordan; Sf. Mc. Pavel şi Iuliana, sora lui
5 M Sf. Mc. Conon din Isauria; Sf. Mc. Conon Grădinarul, Sf. Mc. Iraida
6 M Sf. 42 de Mc. din Amoreea; Sf. Mc. Eufrosin (Post)
7 J Sf. Mc. Ep. din Cherson: Vasilevs, Efrem, Evghenie, Capiton, Eterie, Agatodor şi Elpidie
8 V Cuv. Teofilact Mărt., Ep. Nicomidiei; Sf. Ier. Pavel Mărt.; Sf. Mc. Dometie (Post)
9 S †) Sf. 40 de Mc. din Sevastia; Sf. Mc. Urpasian (Sâmbăta morţilor - Moşii de iarnă)
10 D Sf. Mc. Codrat, Ciprian şi Dionisie

Duminica Lăsatului sec de carne (a Înfricoşătoarei Judecăţi); Ap. I Corinteni VIII, 8-13; IX, 1-2; Ev. Matei XXV, 31-46; glas 7, voscr. 7

11 L Sf. Sofronie, Patr. Ierusalimului; Sf. Mc. Trofin şi Talu (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
12 M Cuv. Teofan Mărt.; Sf. Grigorie Dialogul, Ep. Romei; Sf. Simeon Noul Teolog (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
13 M Aducerea moaştelor Sf. Nichifor, Patr. Constantinopolului (Zi aliturgica) (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
14 J Cuv. Benedict din Nursia; Sf. Mc. Alexandru din Pidna (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
15 V Sf. Mc. Agapie, Plisie şi Tirmolau (Zi aliturgica) (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
16 S Sf. Mc. Sabin Egipteanul, Papa şi Roman, Cuv. Anin (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
17 D Cuv. Alexie, omul lui Dumnezeu; Sf. Mc. Marin (Lăsatul secului pentru Postul Mare) (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)

Duminica Lăsatului sec de brânză (a Izgonirii lui Adam din Rai); Ap. Romani XIII, 11-14; XIV, 1-4; Ev. Matei VI, 14-21; glas 8, voscr. 8

18 L Sf. Chiril, Arhiep. Ierusalimului; Sf. Mc. Trofim şi Evcarpion (Canonul cel Mare, partea I; Începutul Postului Mare) (Zi aliturgica) (Numai seara, pâine şi apă)
19 M Sf. Mc. Hrisant, Daria şi Ilaria (Canonul cel Mare, partea a II-a) (Zi aliturgica) (Numai seara, pâine şi apă)
20 M Cuv. Mc. ucişi în M-rea Sf. Sava cel Sfinţit; Sf. Ier. Nichita Mărt. (Canonul cel Mare, partea a III-a) (Post)
21 J Sf. Ier. Iacob Mărt.; Sf. Ier. Toma; Cuv. Serapion (Canonul cel Mare, partea a IV-a) (Post)
22 V Sf. Cuv. Mc. Vasile, pr. din Ancira; Sf. Drosida, fiica împăratului Traian (Post)
23 S Sf. Cuv. Mc. Nicon şi cei 199 ucenici ai lui (Sâmbăta Sf. Teodor - Pomenirea morţilor) (Dezlegare la ulei şi vin)
24 D Înainteprăznuirea Bunei Vestiri; Cuv. Zaharia; Sf. Ier. Artemon (Dezlegare la ulei şi vin)

Duminica I din Post (a Ortodoxiei); Ap. Evrei XI, 24-26; 32-40; Ev. Ioan I, 43-51; glas 1, voscr. 9

25 L (†) Buna Vestire (Blagoveştenia) (Dezlegare la peşte)
26 M Soborul Arhanghelului Gavriil; Sf. Mc. Montanus pr. şi soţia sa, Maxima (Odovania Praznicului Bunei Vestiri) (Post)
27 M Sf. Mc. Matroana din Tesalonic; Sf. Prooroc Anania; Sf. Mc. Filet, Lidia şi fiii lor (Post)
28 J Cuv. Ilarion cel Nou; Cuv. Ştefan, făcătorul de minuni (Post)
29 V Cuv. Mc. Marcu, Ep. Aretuselor; Sf. Mc. Chiril diac. (Post)
30 S Cuv. Ioan Scărarul; Sf. Prooroc Ioad; Sf. Evula (Pomenirea morţilor) (Dezlegare la ulei şi vin)
31 D Sf. Mc. Ipatie, Ep. Gangrei; Sf. Acachie Mărt., Ep. Melitinei; Sf. Mc. Veniamin diac. (Dezlegare la ulei şi vin)

Duminica a II-a din Post (a Sf. Grigorie Palama; Vindecarea Slăbănogului din Capernaum); Ap. Evrei I, 10-14; II, 1-3; VII, 26-28; VIII, 1-2; Ev. Marcu II, 1-12; Ioan X, 9-16; glas 2, voscr. 10

De ziua aceea nici îngerii din cer nu știu nimic, ci numai Tatăl singur știe. Ce vrea să ne spună Mântuitorul nostru Iisus Hristos prin aceste cuvinte? Mulți s-au găsit să spună, mulți s-au smintit din pricina acestor vorbe, neînțelegând ce vrea Mântuitorul Iisus Hristos să ne spună nouă.
Marele Atanasie în tratatul său împotriva arienilor (eretici susținători ai preotului Alexandrin Arie, cei care îndrăzneau să hulescă pe Fiul lui Dumnezeu și să îl numească Creatură) li se adresează cu următoarele cuvinte: „Descriindu-le ucenicilor ziua aceea în Evanghelie, fără discuție că și Fiul știe că ea va exista, și când va fi căci atunci nu ar fi spus de ea, căci dacă nu ar fi știut ceasul ne le-ar fi vorbit ucenicilor despre semnele ce vor fi înainte de acel ceas„. Mântuitorul vedem că le vorbește ucenicilor în Evanghelia de la Matei, arătând semne clare despre acea înfricoșată zi. Este o dovadă clară că și Fiul cunoaște acestea.
Asemeni Sfântului Vasile cel Mare, într-un tratat împotriva lui Eunomie îi explică acestuia că dacă însuși Fiul spune „Toate câte are Tatăl ale mele sunt„ înseamnă că și cunoștința acelei zile îi aparține Fiului. Dar motivul pentru care Mântuitorul Iisus Hristos spune aceste lucruri este din iconomia dumnezeiască, pentru că nu ar fi avut nici un rost pentru oameni să știe ziua aceea fiindcă s-ar fi smintit. Iarăși Mântuitorul ca fiind întrupat se smerește înaintea lui Dumnezeu Tatăl, ca pildă pentru noi (din iconomie).
Se cuvine a spune câteva lucruri despre acea înfricoșată zi. Vedem că atunci se vor întâmpla lucruri mari cum nu s-au mai întâmplat de la întemeierea lumii, înfricoșătoare, despre acea zi au vorbit cel mult doi dintre cei patru Prooroci mari ai Vechiului Testament și anume Proorocul Isaia și Proorocul Daniel.

Citeşte mai mult...

Astăzi este începutul mântuirii noastre şi arătarea tainei celei din veac, Fiul lui Dumnezeu, fiul Fecioarei se face, iar Gavriil Harul îl binevesteşte!
Întru început vom arăta pericopa evanghelică pentru a înţelege mai bine cele întâmplate, iar după aceea vom face câteva tâlcuiri pe baza ei, dar vom spune şi alte cuvinte despre Buna Vestire.
Iar în a şasea lună, trimis a fost de la Dumnezeu, îngerul Gavriil într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria.
Şi intrând îngerul la dânsa, i-a zis: “Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei!” Iar ea, văzându-l, s-a tulburat de cuvântul lui şi cugetă: “Ce fel de închinare poate fi aceasta?” Şi îngerul i-a zis: “Nu te teme Marie fiindcă ai aflat har de la Dumnezeu. Şi iată-n pântecele tău vei zămisli şi vei naşte Fiu şi numele Lui îl vei chema Iisus. Acesta mare va fi şi Fiul Celui- Preaînalt Se va chema şi Domnul Dumnezeu Îi va da tronul lui David, părintele Său, şi va împăraţi peste casa lui Iacob în veci şi împărăţia Lui nu va avea sfârşit.”
Şi a zis Maria către înger: “Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?” Şi răspunzând îngerul, i-a zis: “Duhul Sfânt se va pogorî peste tine şi puterea Celui- Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul Care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema.”

Citeşte mai mult...

Din cauza faptului că am abordat în această lună cu de amănuntul Duminica Înfricoșătoarei Judecăți și Duminica izgonirii lui Adam din rai, vom vorbi mai scurt despre acești doi sfinți. Cel dintâi, Sfântul Simeon Noul Teolog este considerat unul din cei mai mari mistici ai omenirii împreună cu Sfântul Ioan Evanghelistul (ucenicul Luminii Întrupate) și Sfântul Grigorie de Nazians. Sfântul Simeon Noul Teolog a trăit între anii 949-1022. Viața Sfântului Simeon Noul Teolog a fost scrisă de către ucenicul său, Cuviosul Nichita Stithatul, care va deveni el însuși, mai târziu, o figură de o importanță considerabilă în epoca sa (o parte din opera sa o găsim în volumul VI al Filocaliei românești, tradusă de părintele Dumitru Stăniloae, volum în care se găsesc și capetele dascălului său, Sfântul Simeon).
Lucrarea alcătuită de Cuviosul Nichita era și o apologie a autenticității, personalității mistice a Sfântului Simeon în fața dușmanilor și adversarilor înțelegerii duhovnicești harismatice a creștinismului promovată de Noul Teolog.
Sfântul Simeon s-a născut conform mărturiei Cuviosului Nichita, în Paflagonia, în localitatea Galata, în anul 949, într-o familie care aparținea nobilimii provinciale bizantine, familie influentă în afacerile politice ale vremii. Încă din copilărie, Simeon a venit adus de tatăl său la Constantinopol, la un unchi, care ocupa o funcție importantă la curtea împărătească. El se călugărește în mănăstirea Studion din Constantinopol, sub călăuzirea părintelui său duhovnicesc Sfântul Simeon Evlaviosul.

Citeşte mai mult...

VINERI, 1 MARTIE, ORA 18.00
BALUL MĂRȚIȘORULUI (spectacol realizat în colaborare cu Teatrul Național de Operetă București)

VINERI, 8 MARTIE, ORA 19.00
Concert LOREDANA (eveniment dedicat Zilei de 8 Martie)

SÂMBĂTĂ, 16 MARTIE, ORA 19.00
“Somnoroasa Aventură” (spectacol al Teatrului Foarte Mic București)

DUMINICA, 17 MARTIE, ORA 11.00
“Păcăleli” (spectacol pentru copii)

JOI, 28 MARTIE, ORA 19.00
Spectacol Dans

DUMINICĂ, 10 FEBRUARIE, ORA 11.00
“Motanul încălțat” (spectacol pentru copii)

SÂMBĂTĂ, 16 FEBRUARIE, ORA 18.00
“ ...DE DRAGOSTE” (spectacol realizat în colaborare cu Național TV)

JOI, 21 FEBRUARIE, ORA 19.00
“Sganarelle” de Moliere (spectacol-lectură)

VINERI, 22 FEBRUARIE, ORA 19.00
CONCERT: RUBY, ALEX VELEA, ANDREEA BĂNICĂ

1 V Înainteprăznuirea Întâmpinării Domnului; Sf. Mc. Trifon, Perpetua şi Felicitas (Post)
2 S (†) Întâmpinarea Domnului (Stratenia); Sf. Mc. Iordan şi Gavriil
3 D Sf. şi Dreptul Simeon; Sf. Proorociţă Ana

Duminica a XXXII-a după Rusalii (a lui Zaheu); Ap. I Timotei IV, 9-15; Ev. Luca XIX, 1-10; glas 2, voscr. 2

4 L Cuv. Isidor Pelusiotul; Sf. Sfinţit Mc. Avramie
5 M Sf. Mc. Agata şi Teodula
6 M Sf. Vucol, Ep. Smirnei; Sf. Mc. Iulian, Fausat, Evilasie şi Maxim; Cuv. Varsanufie cel Mare (Post)
7 J Sf. Partenie, Ep. Lampsacului; Cuv. Luca; Sf. 1003 Mc. din Nicomidia
8 V Sf. M. Mc. Teodor Stratilat; Sf. Prooroc Zaharia; Sf. Mc. surori Marta şi Maria (Post)
9 S Sf. Mc. Nichifor; Sf. Sfinţiţi Mc. Marcel şi Pangratie (Odovania Praznicului Întâmpinării Domnului)
10 D † Sf. Sfinţit Mc. Haralambie; Sf. Mc. Enata şi Valentina

Duminica a XVI-a după Rusalii (Pilda talanţilor); Ap. II Corinteni VI, 1-10; Ev. Matei XXV, 14-30; glas 3, voscr. 3

11 L Sf. Sfinţit Mc. Vlasie, Ep. Sevastiei; Sf. Teodora împărăteasa
12 M Sf. Meletie, Arhiep. Antiohiei celei Mari; Sf. Antonie, Patr. Constantinopolului; Sf. Mc. Hristea
13 M Cuv. Martinian; Sf. Ap. şi Mc. Acvila şi soţia sa Priscila (Post)
14 J Cuv. Auxenţiu, Maron şi Avraam; Sf. Filimon, Ep. Gazei
15 V Sf. Ap. Onisim; Sf. Mc. Maior; Cuv. Eusebiu (Post)
16 S Sf. Sfinţit Mc. Pamfil; Sf. Mc. Valent, Pavel şi Seleuc; Cuv. Flavian
17 D Sf. M. Mc. Teodor Tiron; Sf. Mariamna; Sf. Împăraţi Marcian şi Pulheria

Duminica a XVII-a după Rusalii (a Cananeencii); Ap. II Corinteni VI, 16-18; VII, 1; Ev. Matei XV, 21-28; glas 4, voscr. 4

18 L Sf. Leon, Ep. Romei; Sf. Agapit, Ep. Sinadei
19 M Sf. Ap. Arhip, Filimon şi soţia sa, Apfia; Cuv. Mărt. Evghenie şi Macarie
20 M Sf. Leon, Ep. Cataniei; Sf. Agaton, Ep. Romei; Cuv. Visarion (Post)
21 J Cuv. Timotei; Sf. Eustatie, Ep. Antiohiei
22 V Aflarea moaştelor Sf. Mc. din Evghenia; Cuv. Atanasie, Talasie şi Limneu (Post)
23 S † Sf. Mc. Policarp, Ep. Smirnei; Cuv. Gorgonia
24 D †) Întâia şi a doua aflare a Capului Sf. Ioan Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului (Începutul Triodului)

Duminica a XXXIII-a după Rusalii (a Vameşului şi Fariseului); Ap. II Timotei III, 10-15; Ev. Luca XVIII, 10-14; glas 5, voscr. 5

25 L Sf. Tarasie, Arhiep. Constantinopolului; Sf. Mc. Alexandru şi Ipatie
26 M Sf. Porfirie, Arhiep. Gazei; Sf. Mc. Fotini; Sf. Teodor
27 M Cuv. Mărt. Procopie şi Talaleu (Harţi)
28 J † Cuv. Ioan Casian Romanul şi Gherman din Dobrogea; Cuv. Vasile Mărt.; Sf. Sfinţit Mc. Nestor

Despre Septuaginta
Traducerea Saptuagintei a avut loc în Alexandria la porunca regelui egiptean Ptolemeu al II-lea Philadelphos (283-246 i.Hr.), care dorea să extindă celebra bibliotecă din Alexandria astfel încât să includă înţelepciunea tuturor vechilor religii din lume. Deoarece greaca era limba oficială din Alexandria, Scripturile au fost în consecinţă traduse în această limbă. Filosoful Philon din Alexandria spune că un motiv al traducerii ar fi fost şi acela de a suplini uitarea limbii ebraice de către evreii din diaspora. Conform altei ipoteze, Ptolemeu însuşi s-ar afla la originea acestei iniţiative, din dorinţa de a cunoaşte codul de legi al unei comunităţi importante din Egipt, cum era comunitatea evreiască.
Scrisoarea lui Aristeas, este cea mai veche mărturie cunoscută despre originea Septuagintei, despre cum Ptolemeu a luat legătura cu marele preot Eleazar din Ierusalim şi i-a cerut să îi trimită traducători. Din fiecare din cele douăsprezece triburi ale lui Israel au fost aleşi câte şase traducători, ajungându-se astfel la numărul larg acceptat de şaptezeci şi doi.

Citeşte mai mult...

Viaţa profetului
Proorocul Zaharia fiind încă în robia babiloniană avea de la Dumnezeu, prin Duhul Sfânt, darul proorociei. Pe vremea când se afla în Babilonia el l-a binecuvântat pe Salatiel, din tribul lui Iuda şi i-a prevestit că i se va naşte un fiu pe nume Zorobabel care va fi guvernator al iudeilor.
Proorocul Zaharia făcea parte din seminţia lui Levi; date exacte spun că era preot, dovada dând-o cărturarul şi istoricul Vechiului Testament Neemia în Cap. 12:16 în care se face genealogia preoţilor şi a leviţilor între anii 520 şi 335. Găsim „Zaharia, preot pentru casa lui Ido. Ido era bunicul lui Zaharia, după cum întâlnim în primul verset al întâiului capitol al cărţii lui Zaharia. Zaharia fiind contemporan cu preotul Agheu, au condus rezidirea templului din Ierusalim împreună cu Arhiereul Iosua şi cu Zorobabel, carturarii Ezdra şi Neemia. Ca şi proorocul Agheu, Zaharia a fost preocupat cu reînnoirea spirituală a poporului, care din cauza robiei babilonice ajunsese cu multe obiceiuri greşite. În perioada de la reîntoarcerea din robia babilonică până la Naşterea Mântuitorului, poporul a fost condus de arhierei.

Citeşte mai mult...


Acest cuvios părinte de neam străromân s-a născut prin anii 365, în Dobrogea, numită pe atunci Sciţia Mică, la un loc ce-i păstrează numele din vechime până astăzi, „podişul Casian” şi „peştera lui Casian”. Localitatea Casimcea din judeţul Tulcea îi poartă, de asemenea, numele.
Provenind dintr-o familie distinsă, a urmat şcolile timpului, dar însufleţit de o arzătoare sete de desăvârşire duhovnicească, renunţă de tânăr la atracţiile deşarte şi înşelătoare ale vieţii lumeşti şi pleacă la Locurile Sfinte însoţit de prietenul său, Gherman. Aşa au ajuns amândoi călugări într-o mănăstire din Betleem. Întemeindu-se după cuviinţă în rânduielile vieţii chinoviale, adică de obşte, după modelul de viaţă al călugărilor din Palestina, Mesopotamia şi Capadocia şi simţind în el dorul de o mai mare desăvârşire, au hotărât să plece în sihăstriile Egiptului, la anahoreţii despre a căror îmbunătăţită viaţă duhovnicească auziseră. La acea vreme erau numeroşi pustnici în pustiul Egiptului, de pe vremea lui Avva Antonie. Ştim că Sfântul Antonie, fiind născut în anul 250, la 35 ani pleacă undeva în pustie. Către sfârşitul vieţii, undeva în anul 356, trece la cele veşnice lăsând în urma sa peste 25 000 de ucenici în pustiul Egiptului.

Citeşte mai mult...

Sâmbătă 19 ianuarie, ora 19:00
spectacol "PUȘLAMAUA DE LA ETAJUL 13”

Duminică 27 ianuarie, ora 11:00
spectacol pentru copii "FRUMOASA DIN PĂDUREA ADORMITĂ"

Intrarea la spectacolele Centrului Cultural “Ion Manu” se face pe bază de invitaţii. Acestea se pot ridica gratuit de la Secretariat în săptămâna evenimentului, zilnic între orele 10.00-15.00, sau se pot rezerva on-line pe www.ionmanu.ro. - Intrarea în sală se face cu 15 minute înaintea orei programate de începere a spectacolului. Invitaţiile îşi pierd valabilitatea după începerea evenimentului. - Centrul Cultural “Ion Manu” îşi rezervă dreptul de a modifica programul şi îşi ia obligaţia de a anunţa schimbările în timp util.

1 M (†) Tăierea împrejur cea după trup a Domnului; Sf. Ier. Vasile cel Mare (Anul Nou)
2 M Înainteprăznuirea Botezului Domnului; Sf. Silvestru, Ep. Romei; Cuv. Serafim de Sarov (Harţi)
3 J Sf. Prooroc Maleahi; Sf. Mc. Gordie
4 V Soborul Sf. 70 de Apostoli; Cuv. Teoctist, egumenul de la Cucumia Siciliei (Zi aliturgica) (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
5 S Sf. Sfinţit Mc. Teotempt şi Sf. Mc. Teona; Cuv. Sinclitichia (Sâmbăta dinaintea Botezului Domnului) (Ajunul Bobotezei) (Post)
6 D (†) Botezul Domnului (Boboteaza)

(†) Duminica Botezului Domnului; Ap. Tit II, 11-14; III, 4-7; Ev. Matei III, 13-17; glas 6, voscr. 9

7 L †) Soborul Sf. Prooroc Ioan Botezătorul şi Înaintemergătorul Domnului
8 M Cuv. Gheorghe Hozevitul şi Emilian Mărt.; Cuv. Domnica
9 M Sf. Mc. Polieuct; Cuv. Eustratie (Post)
10 J Sf. Grigorie, Ep. Nisei; Sf. Ier. Dometian; †) Sf. Cuv. Antipa de la Calapodeşti
11 V † Cuv. Teodosie cel Mare, începătorul vieţii de obşte; Cuv. Vitalie (Post)
12 S Sf. Mc. Tatiana diac. şi Eutasia (Sâmbăta după Botezul Domnului)
13 D Sf. Mc. Ermil şi Stratonic; Cuv. Iacob din Nisibe

Duminica după Botezul Domnului (Începutul propovăduirii Domnului); Ap. Efeseni IV, 7-13; Ev. Matei IV, 12-17; glas 7, voscr. 10

14 L Cuv. Părinţi ucişi în Sinai şi Rait (Odovania Praznicului Botezului Domnului)
15 M Cuv. Pavel Tebeul şi Ioan Colibaşul
16 M Închinarea cinstitului lanţ al Sf. Ap. Petru; Sf. Mc. Pevsip şi cei împreună cu el (Post)
17 J †) Cuv. Antonie cel Mare
18 V †) Sf. Atanasie şi Chiril, Arhiep. Alexandriei (Post)
19 S Cuv. Macarie Egipteanul; Sf. Ier. Arsenie şi Marcu; Sf. Mc. Eufrasia
20 D † Cuv. Eftimie cel Mare; Sf. Mc. Vas şi Eusebiu

Duminica a XXIX-a după Rusalii (a celor 10 leproşi); Ap. Coloseni III, 4-11; Ev. Luca XVII, 12-19; glas 8, voscr. 11

21 L Cuv. Maxim Mărt.; Sf. Mc. Neofit, Evghenie, Candid, Valerian şi Achila
22 M Sf. Ap. Timotei; Sf. Cuv. Mc. Anastasie Persul
23 M Sf. Sfinţit Mc. Clement al Ancirei; Sf. Mc. Agatanghel (Post)
24 J Cuv. Xenia; Sf. Mc. Vavila, Timotei şi Agapie
25 V †) Sf. Ier. Grigorie Teologul; Cuv. Publie; †) Sf. Bretanion, Ep. Tomisului (Post)
26 S Cuv. Xenofont, soţia sa Maria şi fiii lor, Arcadie şi Ioan
27 D † Aducerea moaştelor Sf. Ioan Gură de Aur; Sf. Marciana, împărăteasa

Duminica a XXXI-a după Rusalii (Vindecarea orbului din Ierihon); Ap. I Timotei I, 15-17; Ev. Luca XVIII, 35-43; glas 1, voscr. 1

28 L Cuv. Efrem Sirul, Paladie şi Iacob
29 M Aducerea moaştelor Sf. Sfinţit Mc. Ignatie Teoforul
30 M †) Sf. Trei Ier.: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur; Sf. Sfinţit Mc. Ipolit, Ep. Romei (Post)
31 J Sf. Doctori fără de arginţi Chir şi Ioan; Sf. Mc. Victorin

SLUJBA CE SE SĂVÂRŞEŞTE
ÎN NOAPTEA TRECERII DINTRE ANI

În noaptea trecerii dintre ani, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât ca în toate bisericile şi mănăstirile din ţară să se oficieze o slujbă de mulţumire adusă lui Dumnezeu.
Slujba de o frumuseţe aparte, cuprinde Acatistul Mântuitorului nostru Iisus Hristos, urmat de patru rugăciuni, astfel: Rugăciune către Domnul nostru Iisus Hristos, alcătuită de Sf. Isaac Sirul; Rugăciune de mulţumire; Rugăciune de intrare în noul an (din tradiţia română şi slavă); Rugăciune de binecuvântare a noului an (din tradiţia greacă). Apoi, după Ectenia întreită şi Otpust, se cântă în cor “Apărătoare Doamnă”.
Parohia Otopeni a organizat în mod festiv această slujbă la trecerea dintre ani, iar surpriza pentru toţi a fost numărul mare al credincioşilor participanți la eveniment, în total, 80 de enoriaşi luând parte la bucuria noastră. 

Parohia a împărţit un număr de 50 de cozonaci şi 80 de iconiţe cu Naşterea Domnului şi o emoţie aparte ne-a încercat pe toţi, slujitori şi credincioşi. Gândul nostru este ca la slujba trecerii dintre anii 2013-2014, să dublăm numărul darurilor oferite, iar slujba să se oficieze în aceeaşi linişte şi armonie, în dragoste şi dor de rugăciune către Dumnezeu şi Maica Domnului!

Imagini din timpul slujbei și după slujbă

img-1181052331  img-1181052332 

img-1181052333  img-1181052334

Text și poze: Preot Radu Mihai Bujorel

DESPRE SFÂNTUL BOTEZ
PREÎNCHIPUIRI ALE BOTEZULUI
ÎN VECHIUL TESTAMENT
BOTEZUL ÎN NOUL TESTAMENT.
FELURILE BOTEZULUI

ÎN VECHIUL TESTAMENT
Întâlnim în Cartea Facerii, Capitolul 8:16 “Şi porumbelul s-a întors la el spre seară; şi iată, avea în cioc o ramură verde de măslin. Atunci a cunoscut Noe că apele se scurseseră de pe faţa pământului.” De asemenea întâlnim și în Cântarea A Treia A Sfântului Maslu “Stâlparea cea de măslin ai arătat-o odinioară spre încetarea potopului; mântuieşte, Doamne, prin untdelemnul Tău cel sfânt şi pe acesta ce pătimeşte.”
Sfinţii Părinţi tâlcuiesc Potopul planetar care a avut loc pe vremea lui Noe ca o preînchipuire a Botezului Creştin, iar porumbelul care i-a adus lui Noe stâlparea, închipuind pe Duhul Sfânt care s-a pogorât la Iordan peste Mântuitorul precum ne încredinţează Evanghelia de la Matei “Iar botezându-se Iisus, când iese din apă, îndată cerurile s-au deschis şi Duhul lui Dumnezeu s-a văzut pogorându-se ca un porumbel şi venind peste El.”
Amintim că Duhul Sfânt este nemărginit, infinit şi nematerialnic, iar chipul de porumbel nu înseamnă că Duhul Sfânt arată în vreun fel anume. În Sfatul Treimic, cele 3 persoane dumnezeieşti au ales ca Duhul Sfânt să ia chip de porumbel, fiindcă porumbelul e cel mai neprihănit din păsările cerului. Evanghelia de la Ioan cap. 1:33 ne face cunoscut acest mare moment din istoria mântuirii noastre: “Şi eu nu-L cunoşteam pe El, dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a zis: peste Care vei vedea Duhul pogorându-Se şi rămânând peste El, Acela este Cel ce botează cu Duh Sfânt”.
Precum toată lumea a fost curăţită de păcat atunci aşa şi noi suntem născuţi din nou prin apele botezului.

Citeşte mai mult...

Vineri, 7 Decembrie, ora 19.00
SPECTACOL LECTURA

Sâmbătă, 8 Decembrie, ora 19.00, SALA MARE
“STĂPÂNII RULOTEI”
(spectacol al Teatrului de Comedie București)

Sâmbătă, 15 Decembrie, ora 18.00, PIAȚA PRIMĂRIEI
CONCERT DE COLINDE

Vineri, 21 Decembrie, ora 17.30, SALA MARE
“LERU-I LER”
(spectacol dedicat Sărbătorilor de Iarnă)

Sâmbătă, 22 Decembrie, ora 12.00, SALA MARE
“UITE! VINE MOȘ CRĂCIUN…”
(spectacol pentru copii)

20-23 Decembrie, PIAȚA PRIMĂRIEI
TÂRG DE CRĂCIUN

Luni, 31 Decembrie, PIAȚA PRIMĂRIEI
REVELION 2012

Intrarea la spectacolele Centrului Cultural “Ion Manu” se face pe bază de invitaţii. Acestea se pot ridica gratuit de la Secretariat în săptămâna evenimentului, zilnic între orele 10.00-15.00, sau se pot rezerva on-line pe www.ionmanu.ro. Ÿ Intrarea în sală se face cu 15 minute înaintea orei programate de începere a spectacolului. Invitaţiile îşi pierd valabilitatea după începerea evenimentului. Ÿ Centrul Cultural “Ion Manu” îşi rezervă dreptul de a modifica programul şi îşi ia obligaţia de a anunţa schimbările în timp util.

1 S Sf. Prooroc Naum; Cuv. Filaret Milostivul (Dezlegare la peşte)
2 D Sf. Prooroc Avacum; Sf. Mc. Miropa; Sf. Solomon, Arhiep. Efesului (Dezlegare la peşte)

Duminica a XVI-a după Rusalii (Pilda talanţilor); Ap. II Corinteni VI, 1-10; Ev. Matei XXV, 14-30; glas 1, voscr. 4

3 L † Sf. Cuv. Gheorghe de la Cernica; Sf. Prooroc Sofronie; Sf. Mc. Teodor, Arhiep. Alexandriei (Dezlegare la peşte)
4 M † Sf. M. Mc. Varvara; Cuv. Ioan Damaschin (Dezlegare la peşte)
5 M † Cuv. Sava cel Sfinţit; Sf. Mc. Anastasie; Cuv. Nectarie (Dezlegare la peşte)
6 J †) Sf. Ier. Nicolae, Arhiep. Mirelor Lichiei (Dezlegare la peşte)
7 V †) Sf. Mc. Filofteia de la Curtea de Argeş; Sf. Ambrozie, Ep. Mediolanului (Dezlegare la peşte)
8 S Cuv. Patapie şi Sofronie; Sf. Ap. Tihic, Cezar şi Onisifor (Dezlegare la peşte)
9 D Zămislirea Sf. Fecioare Maria de către Sf. Ana; Sf. Proorociţă Ana (Dezlegare la peşte)

Duminica a XXVII-a după Rusalii (Tămăduirea femeii gârbove); Ap. Efeseni VI, 10-17; Ev. Luca XIII, 10-17; glas 2, voscr. 5

10 L Sf. Mc. Mina, Ermoghen şi Evgraf (Post)
11 M Cuv. Daniil Stâlpnicul şi Luca cel Nou; Sf. Mc. Varsava (Dezlegare la ulei şi vin)
12 M †) Sf. Ier. Spiridon, Ep. Trimitundei; Sf. Mc. Sinet; Sf. Sfinţit Mc. Alexandru (Dezlegare la peşte)
13 J †) Sf. Ier. Dosoftei, Mitr. Moldovei; † Sf. M. Mc. Evstratie, Auxenţie, Evghenie, Mardarie şi Orest; Sf. Mc. Lucia fecioara (Dezlegare la peşte)
14 V Sf. Mc. Tirs, Calinic, Filimon, Arian şi Apolonie (Post)
15 S † Sf. Sfinţit Mc. Elefterie; Sf. Mc. Antia şi Suzana (Dezlegare la peşte)
16 D Sf. Prooroc Agheu; Sf. Mc. Marin; Sf. Împărăteasă Teofana (Dezlegare la peşte)

Duminica a XXVIII-a după Rusalii (a Sf. Strămoşi; Pilda celor poftiţi la cină); Ap. Coloseni I, 12-18; Coloseni III, 4-11; Ev. Luca XIV, 16-24; glas 3, voscr. 6

17 L Sf. Prooroc Daniel şi Sf. 3 tineri: Anania, Azaria şi Misail (Post)
18 M †) Cuv. Daniil Sihastrul; Sf. Mc. Sebastian şi Zoe; Sf. Ier. Modest (Dezlegare la peşte)
19 M Sf. Mc. Bonifatie; Sf. Ier. Grichentie; Sf. Mc. Trifon; Cuv. Aglaia (Post)
20 J Înainteprăznuirea Naşterii Domnului; Sf. Sfinţit Mc. Ignatie Teoforul (Dezlegare la ulei şi vin)
21 V Sf. Mc. Iuliana; Sf. Mc. Temistocle (Post)
22 S †) Sf. Ier. Petru Movilă, Mitr. Kievului; Sf. M. Mc. Anastasia (Sâmbăta dinaintea Naşterii Domnului) (Post)
23 D Sf. 10 Mc. din Creta; Sf. Pavel, Arhiep. Neocezareei; Cuv. Naum (Post)

Duminica dinaintea Naşterii Domnului (a Sf. Părinţi după trup ai Domnului; Genealogia Mântuitorului); Ap. Evrei XI, 9-10; 32-40; Ev. Matei I, 1-25; glas 4, voscr. 7

24 L Sf. Cuv. Mc. Eugenia (Ajunul Crăciunului) (Numai seara, grâu fiert îndulcit cu miere, poame, covrigi sau turte de făină)
25 M (†) Naşterea Domnului (Crăciunul)
26 M A doua zi de Crăciun; (†) Soborul Maicii Domnului; † Cuv. Nicodim de la Tismana (Harţi)
27 J A treia zi de Crăciun; †) Sf. Ap. Întâiul Mc. şi Arhid. Ştefan
28 V Sf. 20.000 de Mc. arşi în Nicomidia (Harţi)
29 S Sf. 14.000 de prunci ucişi din porunca lui Irod; Cuv. Marcel (Sâmbăta după Naşterea Domnului)
30 D Sf. Mc. Anisia; Cuv. Teodora din Cezareea; Cuv. Leon

Duminica după Naşterea Domnului (Fuga în Egipt); Ap. Galateni I, 11-19; Ev. Matei II, 13-23; glas 5, voscr. 8

31 L Cuv. Melania Romana; Sf. Mc. Hermes (Odovania Praznicului Naşterii Domnului)

PROOROCUL NAUM
1 DECEMBRIE

Numele acestui prooroc înseamnă “mângâiere”. De origine el era din Galileea dintr-o localitate numită Elchesem. El a fost chemat de Dumnezeu să le vestească ninivitenilor, locuitorii ce trăiau în cetatea Ninivei, capitala Imperiului Asirian că dacă nu se vor pocăi pentru păcatele lor, vor  atrage asupra lor mânia lui Dumnezeu.
Cartea sa este aşezată în rândul celor 12 prooroci mici şi se consideră de Sfinţii Părinţi că proorocul ar fi compus-o între anii 663-654.
Pentru că ninivitenii nu au ascultat cele spuse de proorocul Naum şi au continuat a săvârşi păcatele lor cum ar fi închinarea idolilor sau lipsa de iubire între oameni, Dumnezeu a pedepsit cetatea Ninive, fiind distrusă prin revărsarea apelor asupra ei şi prin incendii devastatoare.
Astfel cetatea Ninive este distrusă complet în anul 612 î.Hr.

Citeşte mai mult...

Sâmbătă, 4 August 2012, ora 20:30

- MAGIC SHOW 2012 și KARPATEN SHOW BAND

Duminică, 5 August 2012, ora 21.00

- CONCERT ROCK : Direcția 5 și Iris

Vineri, 24 August 2012, ora 20.00

- CONCERT MUZICĂ UȘOARĂ: Cătălin Crișan, Anca Turcașiu, Angela Similea

Duminică, 26 August 2012, ora 11.00

- "JOCURILE COPILĂRIEI"

 

Centrul Cultural “Ion Manu” își rezervă dreptul de a modifica programul și își ia obligația de a anunța schimbările în timp util.

1 M Scoaterea Sf. Cruci; Sf. 7 Mc. Macabei (Începutul Postului Adormirii Maicii Domnului) (Dezlegare la ulei şi vin)
2 J Aducerea moaştelor Sf. Întâiul Mc. şi Arhid. Ştefan; Binecredinciosul Împărat Justinian cel Mare (Post)
3 V Cuv. Isaachie, Dalmat şi Faust; Sf. Mironosiţă Salomeea (Post)
4 S Sf. 7 tineri din Efes; Aducerea moaştelor Cuv. Mc. Evdochia (Dezlegare la ulei şi vin)
5 D Înainteprăznuirea Schimbării la Faţă a Domnului; †) Cuv. Ioan Iacob de la Neamţ (Dezlegare la ulei şi vin)

Duminica a IX-a după Rusalii (Umblarea pe mare - potolirea furtunii); Ap. I Corinteni III, 9-17; Ev. Matei XIV, 22-34; glas 8, voscr. 9

6 L (†) Schimbarea la Faţă a Domnului (Pobrejenia) (Dezlegare la peşte)
7 M †) Cuv. Teodora de la Sihla; Sf. Mc. Narcis, Patr. Ierusalimului (Post)
8 M Sf. Emilian Mărt. Ep. Cizicului; Sf. Miron, Ep. Cretei (Post)
9 J Sf. Ap. Matia; Sf. 10 Mc. Mărt. pentru icoana lui Hristos; Sf. Mc. Antonin (Post)
10 V Sf. Mc. Arhid. Lavrentie; Sf. Mc. Xist, Ep. Romei, şi Ipolit (Post)
11 S †) Sf. Mc. Nifon, Patr. Constantinopolului; Sf. M. Mc. Evplu, arhid. (Dezlegare la ulei şi vin)
12 D Sf. Mc. Fotie, Anichit, Pamfil şi Capiton (Dezlegare la ulei şi vin)

Duminica a X-a după Rusalii (Vindecarea lunaticului); Ap. I Corinteni IV, 9-16; Ev. Matei XVII, 14-23; glas 1, voscr. 10

13 L Mutarea moaştelor Cuv. Maxim Mărt.; Cuv. Dositei (Odovania Praznicului Schimbării la Faţă) (Post)
14 M Înainteprăznuirea Adormirii Maicii Domnului; Sf. Prooroc Miheia (Prohodul Maicii Domnului) (Post)
15 M (†) Adormirea Maicii Domnului (Dezlegare la peşte)
16 J Sf. Mahramă a Domnului; †) Sf. Martiri Brâncoveni Constantin Vodă cu cei 4 fii ai săi: Constantin, Ştefan, Radu, Matei şi sfetnicul Ianache
17 V Sf. Sfinţit Mc. Miron; Sf. Mc. Straton, Ciprian şi Tirs (Post)
18 S Sf. Mc. Flor, Lavru, Polien şi Leon
19 D Sf. Mc. Andrei Stratilat; Cuv. Timotei, Agapie şi Tecla

Duminica a XI-a după Rusalii (Pilda datornicului nemilostiv); Ap. I Corinteni IX, 2-12; Ev. Matei XVIII, 23-35; glas 2, voscr. 11

20 L Sf. Prooroc Samuel; Sf. Mc. Sever şi Eliodor
21 M Sf. Ap. Tadeu; Sf. Mc. Vasa; Sf. Mc. Donat diac., Romul pr., Silvan diac. şi Venust
22 M Sf. Mc. Agatonic, Antuza, Zotic, Irineu şi Or (Post)
23 J Sf. Mc. Lup; Sf. Sfinţit Mc. Irineu (Odovania Praznicului Adormirii Maicii Domnului)
24 V Sf. Sfinţit Mc. Eutihie; Sf. Mc. Tation (Post)
25 S Aducerea moaştelor Sf. Ap. Bartolomeu; Sf. Ap. Tit
26 D Sf. Mc. Adrian şi Natalia, soţia sa; Sf. Mc. Atic

Duminica a XII-a după Rusalii (Tânărul bogat); Ap. I Corinteni XV, 1-11; Ev. Matei XIX, 16-26; glas 3, voscr. 1

27 L Cuv. Pimen; Sf. Mc. Eutalia, Fanurie şi Osie, Ep. Cordovei
28 M Cuv. Moise Etiopianul; Sf. Mc. Diomid; Sf. Ana Proorociţa, fiica lui Fanuel
29 M (†) Tăierea Capului Sf. Prooroc Ioan Botezătorul; Cuv. Teodora (Post negru)
30 J Sf. Ier. Varlaam al Moldovei; Sf. Ier. Alexandru, Ioan şi Pavel cel Nou, Patr. Constantinopolului
31 V Punerea în raclă a brâului Maicii Domnului; Sf. 366 de Mc. din Nicomidia (Post)

Pentru început, acest praznic nu s-a serbat dintotdeauna la data de șase august, ci a avut loc cu patruzeci de zile înaintea Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, dar mutat de sfinții părinți la 6 august, deoarece coincidea cu începutul Postului Mare.

Domnul nostru Iisus Hristos știind că se apropie vremea când trebuie să pătimească pentru mântuirea lumii le-a făcut ucenicilor săi cunoscută aceasta. Văzând Domnul tristețea care este peste ucenicii săi, i-a întărit pe dânșii făgăduindu-le lor că după puține zile vor fi unii dintre ei cărora le va arăta slava Sa Dumnezeiască.

Trecând șase zile, Mântuitorul Iisus Hristos a luat cu sine pe ucenicii săi și s-a îndreptat cu aceștia în părțile Galileii la Muntele Taborului. Ajungând la poalele Taborului, Mântuitorul a voit a se sui în munte pentru a se ruga, dar cum rugăciunile Sale către Părintele Său ceresc voia a le face singur, a luat cu sine numai pe trei din ucenici și anume: pe Petru, pe Iacob și pe Ioan.

Ajungând pe munte, Mântuitorul s-a îndepărtat de ucenicii săi la un loc mai înalt pentru a se ruga, iar ucenicii săi fiind obosiți de greutatea drumului și de durata rugăciunii au adormit.

Citeşte mai mult...


În timpul privegherii ce se săvârșește în biserica ortodoxă de pe Muntele Taborului se vede venind dinspre Nazaret pe cerul întunecat un nor portocaliu. Acest nor se tot apropie de munte încât la 12 noaptea ajunge să fie exact perpendicular cu biserica ortodoxă de pe Tabor, dar la o distanță de câțiva kilometri de munte.

În timpul sfintei liturghii norul luminos vine și se așază deasupra turlei bisericii și stă exact până în momentul Heruvicului când se desprind bucăți din nor și se răspândesc sub formă de îngeri și păsări. Acest nor aduce cu el și un miros care mulți zic că ar fi tămâie, alții zic că ar fi rășinoase dar cu siguranță că acel miros este o mireasmă Dumnezeiască ce nu poate fi descrisă în cuvinte suficiente la fel ca și minunea ce are loc în fiecare an pe Muntele Taborului.

Text: Preot Radu Mihai Bujorel

Mai multe articole..

Pagina 3 din 6

3