Orasul

În acest articol intenționez să creionez câteva dintre efectele care pot apărea în viața copiilor, ca urmare a separării părinților. Am pornit de la premisa că divorțul este înfăptuit și că acesta reprezintă soluția, decizia finală, fie ea potrivită sau nu, aleasă de unul sau ambii membri ai cuplului, pentru rezolvarea unei situații conflictuale. Așadar mă voi referi doar la urmările acestei decizii în existența copiilor.
Divorțul părinților reprezintă un eveniment dificil de gestionat de către copil, pentru că presupune multe schimbări, precum și trăirea unor experiențe dureroase cum ar fi pierderea și separarea. Pentru a fi mai ușor de suportat, de cele mai multe ori, divorțul se conturează în mintea copiilor ca un fenomen reversibil. Aproape indiferent de situație, copiii fantasmează la vechea familie și la împăcare. Dacă divorțul apare în urma unei perioade de dispute și tensiuni între părinți, poate fi privit ca o eliberare. Chiar și în aceste cazuri, copiii își doresc ca părinții lor să fie din nou împreună, nutrind speranța magică și credința că acest lucru ar aduce o atmosferă nouă în familie, adică o reconciliere și o rezolvare a tuturor problemelor.
În funcție de vârstă, copiii pot avea diverse reacții la aflarea veștii că părinții se vor despărți. Unii vor fi triști, anxioși, agățați de unul dintre părinți, în vreme ce alții pot părea indiferenți sau pot deveni pasiv agresivi, ostili sau furioși.
La copiii mai mici, pot apărea o serie de regresii legate mai ales de ultimele achiziții în dezvoltare (cum ar fi mersul, limbajul, deprinderea toaletei), schimbări în programul de somn sau probleme de alimentație.

Citeşte mai mult...

Orasul

Există vreo convenție între Primăria Otopeni și RATB privind călătoria pensionarilor și a altor categorii de călători cu autobuzul 449, 780 și 783?
Mă refer la gratuități, reduceri, etc, pe toată lungimea traseului respectivelor autobuze.

 

Primăria orașului Otopeni în colaborare cu Regia Autonomă de Transport București – RATB, în baza Contractului de transport public nr. 3294 bis/c/01.08.2013 (14302/10.09.2013), prelungit prin Actul adițional nr. 1/26.06.2014 (10458/26.06.2014), cu valabilitate până la 01/08/2015, pentru linia de transport în comun 449, a H.C.L. Otopeni nr. 110/2011, a H.C.L.M.B. nr. 139/2006, precum și a celorlalte legi speciale, oferă anumitor categorii de persoane următoarele facilități:
1. pensionari: gratuitate 100%, conform H.C.L.M.B. nr. 139/2006 și H.C.L. Otopeni nr. 110/2011;
2. veterani și văduve de război: scutire 100%, conform Legii nr. 44/1994;
3. persoane cu dizabilități (handicap grav sau permanent) și însoțitorii acestora, precum și asistenții personali și asistenții personali profesioniști ai acestora: scutire 100%, conform Legii nr. 448/2006 și Contractului nr. 9/13651/29.09.2014;
4. elevii și studenții (din învățământul de stat și învățământul particular acreditat): reducere 50%, conform Legii nr. 1/2011 și H.G. nr. 309/1996;
5. persoane persecutate din motive politice (deportați și deținuți politici): scutire 100% conform Decretului – Lege nr. 118/1990;
6. urmașii eroilor martiri și luptătorilor care au contribuit la Victoria Revoluției române din decembrie 1989: scutire 100%, conform Legii nr. 341/2004.
Pentru liniile de transport în comun speciale 780 și 783 nu există acorduri încheiate și nu se acordă facilități călătorilor.

Orasul

Un cuplu foarte bătrân își serbează cea de-a 75-a aniversare a căsătoriei.
La un moment dat, soțul îi spune soției:
- Dragă, vreau să te întreb ceva; dintodeauna m-a frământat faptul că cel de-al șaselea copil al nostru nu a semănat cu ceilalți. Acum, după 75 de ani, trebuie să știu; a avut el un alt tată?
Soția se uită la el și mărturisește:
- Da, dragă, ai dreptate, a avut un alt tată.
- Și poți să-mi spui cine a fost?
- Tu!

Orasul

- hopa, hopa-tropa, tropa, am intrat în Europa, întreb ca un prost, până amu unde-am fost?
- în orice direcție pornim, cu primul pas începem,
- noul este mai ușor de însușit, după ce se învechește,
- civilizația forțează naturalul din care venim, ca un îndemn,
- porțile noi sunt privite, pentru viitor,
- ruina scrisului, se chema memorie?
- zăbava cititului nu poate fi înlocuită de calculator,
- dacă azi nu ești mai deștept ca ieri, spre mâine ajungi în alaltăieri,
- dacă haina face pe om, de ce așa puține haine?
- jungla-i junglă, leii vânează în ea cât să le ajungă, omul ființa rațională vrea averea toată?
- urgia puterii, copleșește puterea însăși,
- lăcomia face casă bună cu puterea,
- pământul pentru țăran, icoana din biserica pentru credincios,
- dragostea este bine s-o păstrezi, dacă știi ce să faci cu ea,
- prietenii te sărăcesc până te obișnuiești cu lipsa banilor și a prietenilor,
- ești tentat la rău pentru că se zice că după rău vine bine?
- când ești cu capul în nori, este bine să fii cu picioarele pe pământ,
- medicina vindecă, credința mântuiește,
- poezia, abstractul concret pentru alții,
- raționalul este înlocuit de instinct fără rațiune,
- căruța cu cât este mai goală face zgomot mai mare,
- e bine să fii în gară când trece trenul pe acolo.

Cauni Mihaiu, Otopeni

Orasul

„Destinul conduce jumătate din viața unui om. Pe cealaltă o conduce caracterul.”
Alfred de Vigny (1797-1863, poet)

„Ceea ce nu trăim la timp, nu mai trăim niciodată.”
Octavian Paler (1926-2007, scriitor)

„Încearcă să fii un om de valoare și nu neapărat un om de succes.”
Albert Einstein (1879-1955, laureat al premiului Nobel pentru fizică)

„La sfârșit nu contează anii din viața ta, ci viața din anii tăi.”
Abraham Lincoln (1809-1865, președinte al Statelor Unite ale Americii)

„Cine trăieşte momentul, salvează trecutul şi cucereşte viitorul.”
Arhi. Arsenie Papacioc (1914-2011, duhovnic)

Orasul

Primarul oraşului Otopeni şi Clubul Pensionarilor din Str. Garofiţelor nr. 1 aşteaptă membrii clubului la activităţi de relaxare şi integrare socială.
Clubul Pensionarilor beneficiază de dotări moderne: televizoare, calculatoare, panou proiecţie film, video-proiector, fotolii, canapele şi mese de joc, masă de tenis, masă de fotbal, biliard, ziare-reviste, bar care asigură un consum de maximum 2 produse pe zi (apă plată, apă minerală, sucuri, cafea, ceai).
Profesorii noştri de dans clasic, dans modern şi muzică (cor şi instrumente) vă invită să participaţi activ la programe special create pentru dumneavoastră.
Informaţii suplimentare la sediul Clubului Pensionarilor.

Vă aşteptăm!

PRIMĂRIA ORAŞULUI OTOPENI

Orasul

Odată cu venirea primăverii, când starea vremii o va permite, vor fi efectuate marcajele pe carosabil, iar indicatoarele rutiere instalate de către Primăria Oraşului Otopeni vor deveni obligatorii. Prin transformarea unor străzi în artere de circulaţie cu sens unic se va descongestiona traficul auto, care în prezent este caracterizat prin valori mari, blocaje şi îngreunări ale deplasării autovehiculelor. Pe străzile cu sens unic, conducătorilor auto le revine obligaţia de a respecta deplasarea pe sensul indicat de marcaje şi indicatoare rutiere, nerespectarea acestei obligaţii fiind prevăzută şi sancţionată de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 – republicată, privind circulaţia pe drumurile publice, după cum urmează:
- Art. 100, alin. 1, pct. 3, cu amendă de la 390 la 487,5 lei, nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor şi marcajelor de obligare;
- Art. 108, alin. 1, lit. “a”, pct. 5, cu amendă de la 195 la 292,5 lei şi două puncte de penalizare, nerespectarea indicatoarelor rutiere de acces interzis;
În afară de sumele reprezentând contravaloarea amenzilor aplicate, aveţi în vedere pericolul la care vă expuneţi nerespectând marcajele şi indicatoarele rutiere de interzicere şi/sau obligare. Viaţa şi sănătatea nu se cuantifică în puncte de penalizare!

Citeşte mai mult...

Orasul

Despre Eminescu s-a scris, s-a vorbit, s-a spus foarte mult de-a lungul generațiilor. Dimensiunea cosmică a lui Eminescu nu mai lasă loc de cuvinte, indiferent care ne-ar fi unghiul din care l-am privi, trebuie să recunoaștem ne este imposibil a-l cuprinde și înțelege cu adevărat. Adulat, sanctificat, criticat, compătimit, hiperbolizat și minimalizat în mii de forme de expresie și vedere, Eminescu rămâne pentru noi toți un mister, un mister deoarece misterul este cea mai veridică formă de expresie a geniului.
Dincolo de geniul unei poezii romantice aparent târzii, o poezie încărcată de ermetism, simbolistică ezoterică și dorință de cuprindere a celor care sunt dincolo de noi, dincolo de satira sa rafinată și de proza critică, dincolo de simțul deosebit de analiză socială și de reala sensibilitate națională a cuvintelor și trăirilor sale ni se întruchipează simplu și real, omul care a reușit să dea formă vie literaturii românești și dincolo de acest fapt omul care a întruchipat însăși limba română. Eminescu este omul unei epoci, dar dincolo de epoca în care a trăit este persoană care prin cuvinte adânci și printr-o viziune spațială multidimensională a gândului, simțului și cuvântului a reușit să depășească frontierele spațio-temporale atât de limitate pentru fiecare om. Eminescu este un om care poate, deși s-a regăsit cu greu în constrângerile vieții material și în prejudecățile unor vremuri trecătoare a reușit să cucerească eternitatea și să evadeze dintr-un spațiu îngust într-unul infinit. Eminescu nu trebuie raportat la curente literare, la împrejurări politice, la anturaje culturale și la transformări sociale, Eminescu este poetul și trăitorul unei existențe plenare, adânci și metafizice, o existență care, cred eu că aici îl face deosebit de ceilalți iluștri colegi de generație literară, nu s-a putut împlini în planul efemer, ci doar în cel al creației și al transfigurării în scris a acelor lucruri și esențe care prin definiție sunt de nedescris. Eminescu, așadar, a tradus în scris ceea ce este „de nedescris”. De aceea a fost și greu de înțeles și greu de acceptat pentru foarte mulți la vremea sa și chiar după aceea. Eminescu a venit și a creat dincolo de barierele prestabilite și dincolo de convențiile culturale.

Citeşte mai mult...

Orasul

Citeşte mai mult...În ziua de 21 decembrie 2014 a avut loc slujba de sfințire a subsolului noii biserici de la Parohia Otopeni.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a delegat pe Prea Sfințitul Timotei Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, pentru a oficia slujba de sfințire cu Agheasmă, în vederea săvârșirii în acest spațiu, până la târnosirea bisericii mari a Sfintei Liturghii din duminici și sărbători, urmând ca celelalte sfinte slujbe să fie oficiate în vechea biserică Sf. M. Mc. Gheorghe și Sf. M. Mc. Dimitrie.
Totodată Preafericirea Sa a aprobat acordarea următoarelor ranguri și ordine bisericești:
Citeşte mai mult...-Ordinul Sf. Martiri Brâncoveni pentru mireni, domnului primar Gheorghe Silviu Constantin.

-Ordinul Sf. Martiri Brâncoveni pentru clerici - P.C. Protopop Burcea Cristian Mihai;

-Rangul de Iconom Stavrofor - P.C. Preot Lițescu Nicolae;

Citeşte mai mult...-Rangul de Iconom Stavrofor - P.C. Preot Paroh Radu Mihai Bujorel;

De asemenea Parohia Otopeni a dăruit cu ocazia sfințirii:
-o icoană cu Domnitorul Moldovei Ștefan cel Mare și Sfânt - Prea Sfinției Sale Timotei Prahoveanul;
-o icoană cu Maica Domnului - P.C. Părinte Arhimandrit Veniamin Goreanu;
-o icoană cu Sfântul Ierarh Nicolae - domnului primar Gheorghe Silviu Constantin.

Citeşte mai mult...

Orasul

Citeşte mai mult...Te-ai gândit… şi la cel a cărui inimă ţi-a bătut alături, şi la cel ce a chemat norii grei asupra cerului tău.
Te-ai rugat şi pentru cel ce te-a privit cu raze de soare, dar şi pentru cel care te-a fulgerat cu mânie în ochi. Şi pentru zânele bune şi sfintele Vineri, dar şi pentru cotoroanţele mestecătoare de otrăvuri în guri ştirbe şi gâtlejuri hârâitoare.
Ai fost recunoscător celui care vorbind ţi-a presărat înainte flori de mărgăritar, dar şi pentru cel care ţi-a trimis vorbe tăioase ca săbiile şi grele ca ghiulelele de tun.
Nu l-ai judecat nici pe egoist , nici pe cel rău, nu l-ai iubit neapărat pe cel ce s-a arătat binevoitor: sub chipuri sunt atâtea alte chipuri…
Ai visat imposibilul şi nu a fost degeaba.
Ai înţeles că ceilalţi se pot baza pe tine, dar că sunt foarte puţini cei pe care te poţi sprijini, la rândul tău.
Ţi-ai cerut mult, dar nu tot ce se putea.
Ai cernut praful de aur al timpului câştigat şi ai suflat zgura timpului pierdut.
Ai mai sădit o magnolie, ai mai altoit o viţă sălbatică şi ai mai smuls câteva tufe de pălămidă.
I-ai lăsat să plece pe cei care aveau bagajele făcute şi i-ai adunat lângă inima ta pe cei care au fost fericiţi să rămână.
Ai aprins stelele pentru drumurile care te aşteaptă şi ai stins felinarele drumurilor străbătute.
Ai uitat ce trebuia să uiţi şi ai ţinut minte ce te-a făcut fericit şi recunoscător.
Ai deschis fereastra pentru creanga de cireş care vrea să-ţi înflorească în balcon şi pentru vrabia rătăcită pe furtună.
I-ai ascultat pe cei ce ţi-au vorbit şi i-ai lăsat în tăcerea lor pe cei care tac.
Te-ai indignat pentru nedreptăţile şi neputinţele noastre, ale tuturor.
Ai fost dezamăgit şi te-ai simţit trădat.
Ţi-ai pus visele sub pernă şi ţi-ai agăţat idealurile de cuierul înalt al cerului.
Ai aruncat cheile ruginite ale uşilor către nicăieri.
Ai deschis uşa larg celor ce te-au sorcovit şi cântecul lor binecuvântat ţi-a înflorit crengile de măr ale gândurilor.
Dar ce n-ai făcut! Dar ce nu visezi să faci! Dar ce nu poţi să faci! Un alt an abia a început!

Prof. Ioana Luminiţa Ungureanu

Orasul

Citeşte mai mult...Încă din vremurile de început, aviația și-a dovedit utilitatea în multe domenii de activitate umană și nu doar în domeniul militar sau în cel comercial (transport de persoane și mărfuri).
După cel de-al Doilea Război Mondial s-a dezvoltat în mod semnificativ, chiar spectaculos, aviația militară din țara noastră. S-au executat misiuni utilitare dintre cele mai diverse: combaterea dăunătorilor din agricultură și silvicultură, îsămânțări de păduri, dar și supravegherea acestora, stingerea unor incendii, supraveghere marină, zboruri în Delta Dunării, transport de piese și material pentru construcția liniilor de înaltă tensiune și multe altele. De-a lungul vremii s-au folosit un mare număr de avioane, de diverse tipuri: PO-2, AN-2, Fieseler Storch, Aero 45, MR-2, precum și elicoptere, dintre care amintim MI-4 și K-26. Industria română aeronautică a furnizat avioane de tip IAR-818, IAR-821, IAR-822 și IAR-826, pentru misiunile agrosilvice. Un număr însemnat din aceste tipuri de avioane (unele în variantă sanitară - ex. IAR-818) au fost executate la I.R.M.A. Băneasa, unde au lucrat și mulți otopenari.
Începuturile aviației utilitare românești sunt legate de Școala de Transport Public „Aurel Vlaicu” de la Popești-Leordeni, dar și de aerodromurile de la Chitila și Pipera.
La începutul anului 1957, conform deciziei 111 a Direcției Generale a Flotei Aeriene Civile, a fost înființată prima aerobază a aviației utilitare din țara noastră, cu sediul pe aerodromul Pipera. Din anul 1959, aerobaza a fost mutată pe aeroportul Otopeni, unde existau condiții mai bune pentru adăpostirea aeronavelor, pentru efectuarea lucrărilor de întreținere, revizie sau reparații.*
Să ne reamintim cum arăta aerodromul militar Otopeni (care nu era încă aeroport civil) în anii 1957-1959. Câmpul de zbor era dominat de existența celor 7 hangare negre, având dimensiuni impresionante pentru perioada când fuseseră construite, cu acoperișuri semicirculare, aproape identice. Au fost ridicate în perioada de ocupație a aerodromului de către trupele germane, după proiecte nemțești.
Erau dispuse astfel:
- 4 hangare pe latura de nord a aerodromului, înainte (la vest) de calea ferată, care duce la depozitul de carburanți, cu fața (intrarea) către sud;
- 3 hangare pe latura de vest, cu fața către răsărit, cu o alee de acces care pornea din strada Zborului (existent și azi);
La hangarele nemțești a „învățat meserie” (printre alții) Dumitru (Mitică) Hera, care a fost cel mai mare dintre băieții lui Nea Costică Hera. Familia lor a locuit pe strada Zborului, pe partea dreaptă, la intrarea de pe DN1.

Citeşte mai mult...

Orasul

Începutul anului 1939 a găsit Europa divizată, în plină criză a înarmărilor, divizată prin axa Berlin-Roma, prin sistemele de alianțe regionale și prin cele două categorii de puteri, lipsa de siguranță internațională impunând cursa înarmărilor. Nimeni nu mai credea într-o pace sigură, Societatea Națiunilor, trecând prin grele încercări de la nașterea sa, pentru a încerca apărarea păcii amenințate din cauza clauzelor prezente în tratatele militare și teritoriale. Germania și celelalte state care au fost aliatele sale în timpul Primului Război Mondial, Ungaria și Bulgaria, au luat măsuri pentru organizarea forțelor militare și aeriene. Germania avea o puternică industrie de război și în urma alipirii Austriei și a creării protectoratului Boemiei, Germania și-a crescut numărul avioanelor militare, tancurilor și submarinelor deținute față de Anglia și Franța. În cursul verii, Germania a ridicat problema Dantzigului (Gdansk) și a colidorului polonez, a cerut revenirea teritoriului liber Dantzig la Reich pentru a asigura comunicații directe între teritoriul Reichului și Prusia Orientală; de asemenea, Germania a cerut dreptul de a construi prin coridorul pomeranian o autostradă și o cale ferată, cu toate că statutul fixat pe baza tratatului de la Versailles prevedea protecția și garanția acestui teritoriu de către Societatea Națiunilor. Consiliul Societății Națiunilor nu a intervenit la timp și a lăsat să se agraveze litigiul dintre Polonia și Germania.
În domeniul diplomatic, Anglia, Franța și Rusia au angajat negocieri în aprilie 1939 în vederea unei alianțe împotriva Germaniei pentru apărarea Poloniei în cazul în care această țară va fi atacată. Negocierile au continuat până în august fără rezultat. Anglia și Franța au trimis experți militari la Moscova pentru a încheia o convenție militară cu Rusia. În cursul negocierilor de la Moscova s-au făcut în secret alte negocieri între Germania și Rusia Sovietică (Pactul Ribbentrop-Molotov). Prin acest pact politic și militar, Germania își asigura neutralitatea Rusiei, Rusia asigurându-și dreptul de a-și lărgi sfera de influență și de penetrare în regiunile baltice, în jumătatea orientală a Poloniei și în Basarabia Românească. Anglia și Franța au reușit să încheie un acord cu Turcia destinat strâmtorilor Bosfor și Dardanele și regiunilor asiatice ale Mării Mediterane. Franța a cedat Turciei ținutul Alexandreia. În același timp, războiul din Spania s-a terminat prin victoria naționaliștilor conduși de generalul Franco. În urma acestui deznodământ, germanii și italienii au retras trupele din Spania, iar Franța și Anglia au recunoscut public guvernul lui Franco.

Citeşte mai mult...

Orasul

Citeşte mai mult...Mihai Eminescu
(n. 15 ianuarie 1850, Botoșani - d. 15 iunie 1889, București)

A fost un poet, prozator și jurnalist român, socotit de cititorii români și de critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din literatura română. Avea o bună educație filosofică, opera sa poetică fiind influențată de marile sisteme filosofice ale epocii sale, de filosofia antică, de marile sisteme de gândire ale romantismului, de teoriile lui Arthur Schopenhauer, Immanuel Kant și Hegel. A publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la Viena. Manuscrisele lui, 46 de volume, aproximativ 14.000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în ședința din 25 ianuarie 1902.

 

Criticilor mei
de Mihai Eminescu

Multe flori sunt, dar puţine
Rod în lume o să poarte,
Toate bat la poarta vieţii,
Dar se scutur multe moarte.

E uşor a scrie versuri
Când nimic nu ai a spune,
Înşirând cuvinte goale
Ce din coadă au să sune.

Dar când inima-ţi frământă
Doruri vii şi patimi multe,
Ş-a lor glasuri a ta minte
Stă pe toate să le-asculte,

Ca şi flori în poarta vieţii
Bat la porţile gândirii,
Toate cer intrare-n lume,
Cer veştmintele vorbirii.

Pentru-a tale proprii patimi,
Pentru propria-ţi viaţă,
Unde ai judecătorii,
Ne'nduraţii ochi de gheaţă?

Ah! atuncea ţi se pare
Că pe cap îţi cade cerul:
Unde vei găsi cuvântul
Ce exprimă adevărul?

Critici voi, cu flori deşerte,
Care roade n-aţi adus -
E uşor a scrie versuri
Când nimic nu ai de spus.

Orasul

DURERE

La fiecare colț de stradă
Un sărac întinde mâna
Așteptând un leu să cadă
Și să spună sărut-mâna.

N-am avut de când ne știm
Așa mulți în voia sorții.
Tineri și bătrâni cerșim
Încolțiți de spaima morții.

Ce rușine, ce durere
A căzut iară pe noi!
De pomană, milă cere
Oricare prins în nevoi.

Nimănui oare nu-i pasă,
Nu roșește, nu rușine.
Ce muncim punem pe masă.
Omul a ajuns iar câine.

Citeşte mai mult...

Orasul

„Nu contează cât de încet mergi, atâta vreme cât nu te oprești.”
Confucius (filosof chinez, 550 î.Hr. - 470 î.Hr.)

„Destinul e scuza celor slabi şi opera celor tari.”
Nicolae Titulescu (om politic, 1882-1941)

„Sensul existenţei noastre este să fim fericiţi.”
Dalai Lama (călugăr budist)

„Omul trebuie să-și aleagă, și nu să își accepte destinul.”
Paulo Coelho (scriitor, n. 1947)

„Fiecare copil este un artist. Problema este cum să rămână un artist și după ce va crește.”
Pablo Picasso (pictor, 1881-1973)

„Fiecare copil pe care îl instruim, este un om pe care-l câștigăm.”
Victor Hugo (scriitor, 1802-1885)

Orasul

Anul acesta, în ziua de Bobotează, după ce am luat aghiazmă, mă întorceam acasă alături de două femei mai în vârstă, care se vedeau după grai că nu sunt din părțile acestea.
-Măi Savetă - zice una către cealaltă - da nu ti du așe iuti, io-s (eu sunt) bătrână și mă doari rău un picior, am reumă c-am lucrat mult cu omu' mio, (bărbatul meu) la pădure. Io-s din Râieni, o comună din Bihor, di lângă Beiuș, Binș îi zâcem noi. Ne-o fost greu tari în tinerețe, eram mai săraci, avem cinci prunci și nu ni descurcam. Merem (mergeam) și strânjem lemni din păduri păntru foc, n-aveam bani să cumpărăm. Da amu', Doamni fii lăudat ,ni-i bini. Pruncii tăți (toți) îs însurați și așezați la cășili (casele) lor. Avem pensii cu cari ni descurcăm, amu' nu mai cheltuim așe mult. Avem păsări în ocol (curte) și animale, da nu mai putem mânca, sântem beteji (bolnavi) amândoi . Amu' am vinit la fată, s-o măritat aici în Otopeni. Am vinit la ie (ea) nenti (înainte) di Crăciun și mai stau până în 15 ianuarie. Fata și junirili (ginerele) ar vre să stau mai mult, da nu mai poci (pot), mă duc la omu mio (meu) , că-I biteag (bolnav) mai rău ca mini.
-Îmi pare bine că ne-am întâlnit, Florică, de fiecare dată mă bucur când vorbesc cu cineva din Bihor, mai aud și eu graiul acelor locuri pe care le-am părăsit de aproape 50 de ani. Eu atunci m-am măritat în Otopeni și aici am rămas.
-Să știi că-mi placi la biserica asta din Odăi, am mărs la biserică la titi (toate) sărbătorili de când am vinit.
-Biserica asta îi nouă, de câțiva ani, s-o facut cu ajutorul primarului nostru. El tot o insistat și nu s-a lăsat până nu o văzut-o gata, Dumnezeu să-i de-a sănătate și putere să mai construiască! Până atunci, noi cei din Odăi, trebuia să mergem la biserica din centru și ne era mai greu.
-Și părintili predică faină (frumos), îi foarti cuviincios și respectuos și nu-i măreț. Vorbești cu tătă lume.
-Domnul părinte, Ilie îl cheama, îi un om deștept. El preda și la liceul din Otopeni. La o predică, ne-a spus cum se împart sărbătorile religioase:
A. Sărbători Dumnezeiești;
B. Sărbătorile Maicii Domnului;
C. Sărbătorile Sfinților.

Citeşte mai mult...

Orasul

Avem 4 personaje foarte cunoscute: Fiecare, Cineva, Oricine și Nimeni.
Trebuia efectuată o muncă importantă și au rugat pe Fiecare să ia parte. Fiecare era convins că Cineva se va ocupa, Oricine ar fi putut să o facă, dar Nimeni nu a făcut-o.
Aflând acest lucru, Cineva se supără, pentru că responsabilitatea revenea la Fiecare.
Fiecare credea că Oricine, ar putea să o facă, dar Nimeni nu-și dădea seama că Fiecare se sustrăgea. La sfârșit, Fiecare critica pe Cineva, în timp ce Nimeni nu făcuse ceea ce Oricine ar fi putut să facă.

Echipa Info Otopeni

Orasul

El (la telefon): „Iubito, eram pe DN1, în drum spre Mihaela, când am avut explozie la cauciucul stânga-faţă. Maşina a derapat şi s-a rostogolit. Noroc că m-am oprit într-un copac, altfel nu mai eram în viaţă. Am reuşit să ies din maşină cu 2 secunde înainte să cadă în prăpastie. Acum sunt la spitalul din Sinaia. Am fractură la mâna stangă, piciorul drept amputat, 3 coaste rupte, traumatisme cerebrale deschise şi contuzii severe.”
Ea: „Cine naiba e Mihaela?”

Orasul

Aterizarea pe stadionul Ghencea

Revenind la misiune, paraşutiştii au dat jos cele două cadavre şi le-am predat unui căpitan înarmat, care cu o grupă de militari păzea obiectivul, fără a-i spune cine sunt în foile de cort, doar că va veni cineva, trimis de generalul Stănculescu, să le ridice. Am pornit motoarele şi am decolat. La unitate am ajuns teferi, dar într-o stare de epuizare psihică şi fizică îngrozitoare. Nici nu-mi venea să cred că într-o zi, unui biet om îi este dat să trăiască atâta istorie! În unitate, colegii ne informau că Ceauşeştii au fost judecaţi şi condamnaţi la moarte, fără a bănui că noi am văzut totul pe viu. Priveam transmisia Televiziunii Române Libere cum crainicul îşi tot cerea scuze că nu se poate încă da caseta cu execuţia, că se lucrează la ea. Toţi aşteptau caseta cu execuţia, o ţară, de fapt o lume întreagă aştepta. În acele momente, era trecut de ora 21, a sunat Stănculescu să ne întrebe unde sunt „coletele”, fiindcă a fost la stadion şi nu le-a văzut. Când i-am raportat că le-am lăsat acolo în paza unui ofiţer, a ordonat ca membrii echipajului care am transportat coletele, adică noi, să ne prezentăm la sediul MApN, de unde să mergem împreună cu el la stadion.
Deci clipele noastre de groază nu s-au terminat?! Am înţeles, dintr-o dată, că statul major al Revoluţiei ezita să transmită imagini despre execuţia Ceauşeştilor fără a avea dovada palpabilă a morţii lor: cadavrele. Cum de diversiuni nu duceam lipsă, unii ar fi spus că totul nu-i decât o farsă, că au fost împuşcate sosiile lor, că nu ei sunt cei cu adevărat împuşcaţi. Ce era de făcut? Ne-am întrunit cele două echipaje şi am stabilit că, în timp ce noi ne întâlnim cu Stănculescu, ei stau la elicopter şi dacă se transmite la radio sau televiziune că am fost omorâţi, ei decolează şi trec graniţa, de unde vor transmite adevărul.

Citeşte mai mult...

Orasul

Politica culturală comună a Uniunii Europene

Politica culturală a Uniunii Europene se află deocamdată într-o poziție de marginalizare din punct de vedere al interesului și al atractivității pe care le-ar putea suscita. În orice caz, nu se află în prim-planul dezbaterilor sau al controverselor, căci Europa traversează,din noiembrie 2013, vremuri agitate și tulburi: criza ucraineană a luat turnura unui tragic război civil, (pentru o cronologie exactă a crizei ucrainene actuale, a se vedea http://www.dw.de/criza-din-ucraina-o-cronologie-a-evenimentelor/a-17613460), ascensiunea extremismului politic, în special de dreapta, este demnă de luat în seamă, cetățenii sunt din în ce mai dezamăgiți de Uniunea Europeană în ansamblu și întâmpină serioase dificultăți cu privire la eliberarea de sub povara șomajului sau găsirea unui loc de muncă, precum și probleme legate de sistemul medical/asigurări de sănătate. Europa în ansamblul ei pare că se află la o răscruce. Cu toate acestea, cultura, sau mai bine spus cultura comună este o componentă vitală pentru bunul mers și buna funcționare a Uniunii Europene din foarte multe puncte de vedere. Se spune, într-un mod simbolic desigur, că unul dintre părinții fondatori ai Europei, considerat de unii exegeți și istorici chiar „arhitectul” Uniunii Europene de astăzi, Jean Monnet (1888-1979) ar fi afirmat că, dacă Europa ar trebui să ia de la zero contrucția sa, ar fi indicat să se înceapă prima dată de la cultură. Dacă ar fi să alegem, pornind de la o definiție sumară a culturii, un panoptic al culturii comune europene, gândul ne duce desigur la faimoasa triadă: libertate-creștinism-civilizație. Sunt, apelăm la o exprimare didactică, cele trei aspecte ale identității europene, deseori invocate de către istorici sau specialiști în studii europene

Citeşte mai mult...

Orasul

Mai multe articole..

Pagina 9 din 34

9